„Toată discuția a pornit de la faptul că săptămâna aceasta a avut loc o ședință la Brigada Rutieră, unde a venit adjunctul Poliției Capitalei și i-a apostrofat pe polițiștii rutieri că nu sunt foarte vizibili, că trebuie să stea în intersecții să fie văzuți de către cetățeni, oameni politici și așa mai departe – colegii au ridicat problema echipamentului de protecție și pe cea a uniformei de iarnă – veți vedea mulți polițiști tineri care dârdâie în intersecții și nu au nici măcar echipamentul obligatoriu: mănuși, fesuri veste reflectorizante și acest lucru îi vulnerabilizează”, a declarat pentru Gândul.info liderul sindicatului Europol, Cosmin Andreica.
În momentul în care polițiștii și-au exprimat nemulțumirile cu privire la problemele cu care se confruntă, ședința s-a încheiat brusc, iar șeful Poliției Capitalei, Nicolae Berechet și adjunctul său, Aurelian Ciocârlan, s-au ridicat și au plecat spunând că „atât au avut de transmis”, mai spune Andreica.
Liderul Europol acuză că șefii de la Rutieră îi obligă pe subalterni să facă chetă și să plătească mentenanța autospecialelor și mașinilor de intervenție, sub amenințarea că dacă nu suportă aceste cheltuieli pot ieși pe teren „cu RATB-ul”.
„S-au alocat bani pentru mentenanță dar sunt unii șefi care, de frică să nu aprecieze superiorii că nu își fac treaba în calitate de șefi, nu cer aceste fonduri și se raportează că totul este în regulă și ok cu parcul auto. Lucru care nu corespunde cu realitatea. Blocajul vine în principal de la șefii care vor să dea bine mai departe”, a mai declarant Andreica pentru Gândul.info.
Șefii de la Capitală au întors spatele polițiștilor
Astfel, în timp ce șefii de la Capitală au venit să prezinte instructajul privind vizibilitatea polițiștilor și au insistat ca ei să stea blocați în intersecții, cei circa 100 de polițiști rutieri prezenți au început să expună problemele de fond cu care se confruntă.
Berechet și Ciocârlan au părăsit sala în timp ce polițiștii le semnalau că:
– autospecialele de poliție nu au CASCO, deși sunt mașini de intervenție și expuse accidentelor
– nu sunt tipizate (formulare completate la intervenții, sesizări), iar politiștii le cumpără din banii lor (copii xerox)
– întreținerea autospecialelor (spălatul și curățatul mașinilor) se face din banii polițiștilor
– reviziile minore la autospeciale (schimb de ulei, plăcuțe de frână) sunt asigurate tot din buzunarul agenților rutieri
– deplasările la 112 sunt foarte greoaie, mai ales acolo unde sunt situații de blocaje, de acces dificil- nu există aparate foto, fiind doar 2 aparate foto în toată Brigada Rutieră
– la sectoarele 3, 4 și 5 politiștii, sub amenințarea că vor fi trimiși pe jos în teren, sunt obligați să repare din banii lor autospecialele.
„Nu aveți bani de benzină? Mergeți cu RATB-ul!”
„Polițiștii au fost prostiți lună de lună că vor fi bani alocați pentru mentenanța autospecialelor si pentru achiziția de CASCO, pentru că ei trebuie să circule cu o viteză foarte mare în misiuni, mai ales dacă însoțesc coloane oficiale și sunt în situația de a forța intersecția”, mai spune șeful Europol.
Momentan nicio mașină de la Brigada Rutieră nu are CASCO, în condițiile în care numai în ultima lună au fost 10 -12 evenimente cu autospecialele de poliție, iar la mai mult de jumătate dintre acestea polițiștii au fost nevoiți să plătească din buzunar, explică sursa citată.
În cea ce privește suma pe care sunt nevoiți polițiștii să o scoată lunar din buzunar pentru mentenanța și/ sau alimentarea mașinilor, „putem vorbi de sume cuprinse între 30 și 100 de lei pe săptămână. În medie, 300 de lei pe lună, ceea ce înseamnă circa 10% din salariul lor lunar”, mai precizează Andreica.
Recent, sindicatul polițiștilor a reușit să obțină rezolvarea unei alte situații incredibile: polițiștii care ieșeau pe teren în week-end erau nevoiți să alimenteze autospecialele cu benzină din propriul buzunar. „Până acum trei săptămâni, de exemplu, polițiștii nu aveau card de alimentare pe care să-l folosească sâmbăta și duminica. Mai mult decât atât, li se dădeau intenționat de către șefi mașini care erau cu rezervorul gol tocmai pentru că îi determinau să alimenteze și le spunea că dacă nu merg cu mașina pot merge cu RATB-ul, că pe ei nu îi interesează cu ce merg la intervenții”, povestește Andreica.
Plantați „de formă” în intersecții
Reprezentantul Europol mai spune că cerințele șefilor de la Capitală sunt absurde, câtă vreme polițiștii de la Rutieră trebuie să fie mobili, nu să stea în intersecții „de formă”. „Li se cere să stea în intersecții pentru că, mai nou, se pune mai mult preț pe imagine decât pe intervenție. Iar colegii sunt frustrați pentru că se întâmple să se blocheze intersecția, șoferii scot capul pe geam și întreabă: domle, nu-l vedeți , dați-i amendă, opriți-l, încalcă regulile de circuație! Iar ei sunt puși în situația de a nu-I putea opri, pentru că dacă vreun șef trece prin intersecție și nu-i vede acolo sigur vor trebui să dea explicații și să fie pedepsiți să iasă pe jos în intersecție. Pentru că cei pe care îi vedeți
Iar paradoxul este că polițiștii sunt plantați în proporție de circa 80% în intersecții să fluentizeze și să fie vizibili, iar la final de an sunt întrebați câte constatări au avut, mai precizează reprezentantul Europol.
Gândul.info i-a contactat pe șeful Poliției Capitalei, Nicolae Berechet și pe adjunctul său, Aurelian Ciocârlan, pentru declarații referitor la problemele expuse de reprezentantul sindicatului Europol, însă cei doi au refuzat să își exprime poziția cu privire la acest subiect, până săptămâna viitoare.